Basisoefening 1

Basisoefening 1 draait om het sterker verbinden met je lichaam en je gevoel en het oplossen van gevoelens die in het lichaam zijn vastgezet.
Door de bewegingen en het doorvoelen van de gevoelens die daarbij loskomen, kun je je lichaam beter in bezit nemen en ervaar je meer vitaliteit.

Soepeler bewegen door loslaten van vastgezette gevoelens

Bij alle Wholistische bewegingsoefeningen, dus ook bij Basisoefening 1, draait het er niet om dat je de bewegingen zo mooi mogelijk doet of de bewegingen net zo lenig kunt doen als iemand anders. Het gaat bij Basisoefening 1 om het contact maken met je eigen gevoel, met je eigen systeem.

Je doet de bewegingen van Basisoefening 1 in contact met je gevoel, dus voelend, naar binnengericht bewegen.
Elke beweging kan - als je je daarvoor openstelt - gevoelens in je oproepen. Er kunnen door de bewegingen ook vastgezette gevoelens omhoogkomen.

Tijdens de oefening zijn er momenten ingebouwd voor het doorvoelen van de gevoelens die door de bewegingen aangeraakt worden en omhoogkomen.
Door het doorvoelen en verwerken van deze vastgezette gevoelens gaat je energie beter stromen en wordt je uiteindelijk steeds soepeler en leniger.

Bij Basisoefening 1 ontstaat de soepelheid en lenigheid dus door een combinatie van transmuterende bewegingen en het doorvoelen van gevoelens. Dat is een unieke combinatie die je in geen enkele andere bewegingsoefening tegenkomt.

Dit unieke voordeel geldt voor alle Wholistische bewegingsoefeningen.

Lees meer: Ervaringen met Basisoefening 1

Opbouw Basisoefening 1

Basisoefening 1 heeft een duidelijke structuur, met een aantal vaste onderdelen.
Het is belangrijk om de volgorde van deze vaste onderdelen aan te houden en geen stappen over te slaan.

Binnen deze vaste structuur volg je zoveel mogelijk je gevoel en volg je jouw bewegingen met aandacht.

Hoe meer je de oefeningen vanuit rust en aandacht doet, goed verbonden met jezelf en je gevoel, hoe meer je van de oefening profiteert.

De bewegingen van Basisoefening 1

De bewegingen die je tijdens Basisoefening 1 doet, zijn heel basic, heel eenvoudig.


Basisoefening 1 bestaat voornamelijk uit drie soorten bewegingen:

  • Voorwaarts en achterwaarts gerichte bewegingen
  • Zijwaarts gerichte bewegingen (naar links en rechts)
  • Cirkelvormige bewegingen


Deze bewegingen lijken van buitenaf gezien op gewone gymnastiekoefeningen, maar de uitwerking van Basisoefening 1 is volkomen anders, door de speciale impuls voor Basisoefening 1 die je tijdens de Introductiedag ontvangt.

Contact met je gevoel
Door de bewegingen liggend en soms (half) zittend te doen, blijf je tijdens de oefeningen in contact met je gevoel. Je voelt heel duidelijk wat de bewegingen met je doen, in je oproepen.

Met ogen dicht
Om meer in  contact met je gevoel te blijven tijdens het bewegen, kun je de bewegingen van Basisoefening 1 ook met je ogen dicht doen.

Volledige en verkorte versie  

Basisoefening 1 bestaat zowel in een versie die je in 40 minuten kunt doen, als een sterk verkorte versie die je in 10-15 minuten kunt doen.
Het is belangrijk om Basisoefening 1 elke dag minimaal 10 minuten te doen.

Volledige versie
Basisoefening 1 kan in 40 minuten gedaan worden. Als je meer tijd hebt, kun je er ook langer over doen. Hoe meer tijd je ervoor neemt, hoe meer je van de oefening profiteert.



Korte versie
Er bestaat ook een sterk verkorte versie van Basisoefening 1, die je in 10-15 minuten kunt doen.

De werking van de sterk verkorte versie van Basisoefening 1 is ongeveer 30% van de werking van de volledige versie.

Je hebt dus verreweg het meest profijt van de volledige versie van Basisoefening  1.
Als je echter een dag geen tijd hebt, houd je met de verkorte versie de continuïteit erin.

Elke dag

Als je Basisoefening 1 elke dag doet, zul je je duidelijk vitaler gaan voelen en beter verbonden met je lichaam. Ons advies is dan ook om Basisoefening 1 elke dag te doen.

Aan het begin van de dag
Doe je Basis oefening 1 's ochtends, dan kun je de hele dag van het effect profiteren.

De ervaring leert dat het de kwaliteit van je leven verbetert, als je elke dag met de volledige versie van Basisoefening 1 begint.
Als je de discipline kunt opbrengen om 's avonds eerder naar bed te gaan en 's ochtends eerder op te staan, zodat je tijd genoeg hebt om de volledige versie van Basisoefening 1 te doen, dan loont dat zeker de moeite.

Niet vlak voor het slapen gaan
Je kunt Basis oefening 1 ook in de middag of aan het begin van de avond doen, maar we raden je af om Basis oefening 1 later op de avond te doen, omdat er dan teveel los komt vlak voor het slapen gaan.

Voor wie


Basisoefening 1 is geschikt voor iedereen die graag in contact met zijn of haar gevoel beweegt. 
De oefening is ook geschikt voor ouderen, mensen die zichzelf niet sportief vinden en mensen met een fysieke handicap.

Vanaf 16 jaar

De minimum leeftijd om de Wholistische bewegingsoefeningen te kunnen doen is 16 jaar.
Wholistische bewegingsoefeningen zijn niet geschikt voor kinderen, jonger dan 16 jaar.

Introductiedag

Om Basisoefening 1 te kunnen leren, neem je deel aan een speciale Introductiedag voor Basisoefening 1. Tijdens deze introductiedag ontvang je uitgebreide instructies en leer je de verschillende bewegingen en de opbouw van de oefening.

Je ontvangt tijdens deze Introductiedag ook de speciale impuls voor Basisoefening 1. Door deze impuls krijgt de oefening voor jou haar bijzondere energetische uitwerking.

Het is daarom alleen mogelijk om aan de Introductiedag voor Basisoefening 1 deel te nemen als je minimaal één behandeling van het Wholism Project ontvangen hebt. De impuls voor Basisoefening 1 kan anders niet in je doorwerken.

Na de Introductiedag ontvang je de beschrijvingen voor de uitvoering van Basisoefening 1, zodat je daar thuis verder mee kunt oefenen. 


Lees meer:
Wholistische bewegingsoefeningen
Ervaringen met Basisoefening 1
Introductiedag Basisoefening 1
Ervaringen Introductiedag Basisoefening 1